Paletten #312-313

Denna höst har Frankrike för första gången erkänt sitt bruk av dödlig tortyr i kampen mot FLN i 50-talets Algeriet. Med anledning av 100-årsminnet av att Danmark avyttrade sin koloni Jungfruöarna till USA restes tidigare i år Jeannette Ehlers och La Vaughn Belles I Am Queen Mary utanför Västindiska magasinet i Köpenhamn, det första monumentet över Danmarks koloniala engagemang i Karibien och de som kämpade mot det. Över Sveriges koloniala förehavanden i Sapmí eller Karibien finns inget motsvarande monument ännu.

Paletten #312-313

Det kluvna medborgarskapet

Läs Johannes Björks uppgörelse med den rasism som produceras och upprätthålls, inte främst av en befolkning som plötsligt blivit rasister, utan av politiker och intellektuella både till höger och vänster som i tal och lagstiftning handlar rasistiskt.


Det kluvna medborgarskapet

Love After Fiction

What does the passion for reality shows and soap operas mean for the understanding of contemporary love? Frida Sandström reflects on the work of Larisa Crunteanu and the notion of post fiction.


Love After Fiction

Obönhörlig ofrivillig tillblivelse

Siri Landgren ser en uppsättning av Kafkas Förvandlingen byggd på hand- och armrörelser som liknar symboler, och ett stroboskop som förvandlar kontinuerlig rörelse till en serie åtskilda ögonblick.


Obönhörlig ofrivillig tillblivelse
arkivPaletten Art Journal

Prenumerationstalonger 1968 - 1984

"Ska vi begrava konsten? Eller gräva upp den? Vad gör museerna? Vad gör galleristerna? Vad gör konstnärerna? Är konstnären proletär eller privilegierad?"

arkivPaletten Art Journal

Communist Décor

Thomas Millroth presents the only remaining images of works by the communist artist collective Folkdekor (Peoples’ décor), active in Sweden during the 1940s, along with fragments of a text originally intended to be published in Paletten thirty-five years ago. Attempting to organize a sensible community outside the nation state and market circulation, Folkdekor made transitory works monumentalizing desires for a movement abolishing their present society. Commenting on Millroth’s text, Patrik Haggren relates the group to a possible aesthetics of the excluded. 

Art Forum om Paletten i Venedig

In another cross-national project, Bosnia and Herzegovina hosted the “University of Disaster,” an initiative of artist Radenko Milak in collaboration with the congenial crew at Paletten, the Swedish art journal fronted by writer Fredrik Svensk and curator Sinziana Ravini. - Kate Sutton i Artforum om utställningen University of Disaster och Paletten på Venedigbiennalen.

Art Forum om Paletten i Venedig

När konsten intar Venedig

Kulturredaktionens konstkritiker Cecilia Blomberg och Mårten Arndtzén träffar Fredrik Svensk och Sinziana Ravini, som också är redaktörer för konsttidskriften Paletten, på plats i Venedig. Vad innebär egentligen "University of Disaster"? Och hur relevant är årets tema på biennalen, "Viva Arte Viva"? - Intervju med Palettens chefredaktörer i P1.

När konsten intar Venedig
urvalPaletten Art Journal

Vit box, svart box, offentligt rum

I essän Vit box, svart box, offentligt rum följer Claire Bishop upp det senaste decenniets många samtal kring arbetsvillkor i dans- och koreografifältet och knyter dessa till samtidskonstens vidgade intresse för koreografiska praktiker. Hon lokaliserar en marknad där erfarenheter-in-action blivit en hårdvaluta. Vem som utför en performance och vem som tar del av de ekonomiska, sociala och konstnärliga produkter som den generar, är dock fördolt i samma dimma som vilade över höstens skådespel i USA.

urvalPaletten Art Journal
Vit box, svart box, offentligt rum

Nr. 306 - 2016

Högerpopulismens vindar viner över stora delar av västvärlden. I Sverige ska en asylpolitik på dekis ge svenskar med medborgarskap ett odefinierat “andrum”. Men hur går egentligen de nya asyllagarna ihop med hyllningen av “Nordiska designklassiker”? Lisa Rosendahl har varit på utställningen New Nordic. Fashion. Food. Design. på Felleshuset i Berlin och fått en konstig smak i munnen. Niilas Helander skriver om samisk konst – som svar på de skandinaviska museernas selektiva samlingspolitik. Han börjar med markens politik, och finner ett avantgardistiskt estetiskt motstånd mot den ekonomiska exploateringen med fokus på ömsesidiga relationer mellan material, djur och människor. I den följande intervjun diskuterar Helander hur samiska konstnärer förhåller sig till konstens politiska potential med konstnärerna Britta Marakatt-Labba, Elle Sofe Henriksen, Silje Figenschou och Matti Aikio.

Starka argument för konsten

Palettens nuvarande redaktörer, Fredrik Svensk och Sinziana Ravini tillträdde 2011, då serierna om «Estetikens historia» och konsten/estetikens autonomi inleddes, och har sedan förra året fått sällskap av en åttahövdad redaktion. Detta tycks ha skärpt och accelererat det kontinuerliga arbetet kring konstens politiska möjligheter. - Karl Lydén om Paletten #305 2016.

Starka argument för konsten